Rumah Kesejahteraan Teratas fikiran: percutian kegemaran saya

Teratas fikiran: percutian kegemaran saya

Anonim

Salah satu destinasi yang paling ajaib saya mendapat penghormatan untuk pergi ke adalah Sumba, sebuah pulau di tengah beribu-ribu di Indonesia. Seperti tempat-tempat yang paling menarik dan tidak disentuh, Sumba agak sukar untuk sampai ke dan begitu juga Nihiwatu, sebuah resort mewah di pinggir pulau itu dengan pandangan yang begitu murni mereka kelihatan seperti hologram. Kata Nihiwatu "di pinggir liar" amat sesuai. Hanya di luar resort ini, kampung-kampung berdekatan wujud sejak berabad-abad lamanya di pondok-pondok jerami rumit dengan hampir tidak ada hubungan dengan dunia moden. Meneroka kampung-kampung dengan pemandu-pemandu asal adalah menarik-jauh lebih menarik daripada banyak treks lain yang saya ambil ke dalam masyarakat yang jauh. Kebanyakan saya terpegun oleh kepuasan yang mendalam orang-orang yang dipaparkan. Panduan saya menerjemahkan pernyataan seorang lelaki seperti, "Anda datang untuk melawat kerana di mana anda berasal bukannya ajaib ini." Dan itu adalah benar.

Krismas 2014. Ia adalah tahun yang saya buat Sup, dan saya mempunyai tahun yang sibuk dalam penerbangan 74 penerbangan. Pada saya sendiri, saya pergi melayari layang-layang selama seminggu di Blue Dream Resort, di bahagian terpencil di Costa Rica. Terdapat perkhidmatan sel yang sangat terhad, tiada penghawa dingin dan tiada kuasa selepas pukul 10 malam. Saya bertemu dengan beberapa orang yang luar biasa dari seluruh dunia-pelabur, orang yang bekerja untuk Bank Dunia, petani lembu-yang juga melarikan diri. Kami bangun pukul 6 pagi setiap pagi dan berada di atas air sebanyak 7. Saya berada di luar sepanjang hari, dan saya tidak menghidupkan laptop saya selama seminggu; Tiada apa-apa lagi boleh berlaku dari rutin saya yang biasa.

Cuti yang paling menggembirakan adalah orang-orang di mana saya dapat benar-benar terputus dari dunia. Terdapat dua tempat-Bolivia dan Burma-di mana saya benar-benar mampu melakukannya. Di Bolivia, saya memanjat gunung, mengembara rumah pangsa garam, menaiki dinamit di lombong emas, berenang dengan ikan lumba-lumba dan memancing untuk piranha di hutan hujan. Di Burma saya berjalan melalui gunung dan kampung dan tidur di kuil Buddha, belajar seni meditasi. Pada kedua-dua percutian ini saya merendam diri saya dalam budaya yang sama sekali berbeza dan memasukkan unsur yang bertentangan dengan apa yang saya gunakan. Saya berhubung dengan penduduk tempatan dan memahami bukan sahaja adat dan tradisi mereka, tetapi juga perjuangan mereka. Saya juga berhubung dengan diri saya sendiri.

Related: The 10 Kebanyakan Vacitasi Revitalizing Anda Boleh Ambil

Artikel ini muncul dalam majalah SUKSES terbitan Mei 2016.